Eelt

Eelt of eeltvorming (callus) is een natuurlijke reactie van het lichaam om de huid te beschermen. Het ontstaat door wrijving en druk, waardoor de huid dikker, ruwer en harder wordt. Eelt voorkomt schade aan de opperhuid. Als het te dik wordt, kan het druk en pijn veroorzaken. Eelt komt vaak voor onder de hielen, voorvoeten en tussen de tenen.

Eelt is een natuurlijke beschermlaag en doet niet altijd pijn. Als eelt pijn doet, voelt het vaak branderig aan, vooral in de voorvoet. Bij scherpe, stekende pijn kan er een likdoorn onder het eelt zitten. Een likdoorn is eelt dat naar binnen groeit.

Eelt onder de voeten of tussen/op de tenen kan door verschillende oorzaken ontstaan, zoals:

• Niet goed passende schoenen
  • Doorzakken van de voet
  • Hamertenen of klauwtenen
  • Te kleine sokken
  • Sokken met dikke naden die drukken
  • Steunkousen die niet goed zitten
  • Overgewicht
  • Ouderdom waardoor de huid droog wordt
  • Een afwijkend looppatroon
  • Een afwijkende voetstand

Te veel eelt kan veilig en professioneel worden verwijderd door de medisch pedicure. De medisch pedicure weet hoe ze eelt op de juiste manier moet verwijderen. Dit helpt pijn en problemen zoals wondjes en infecties te voorkomen. Bovendien kan de medisch pedicure tips geven over hoe u in de toekomst eelt kunt verminderen of voorkomen. Bijvoorbeeld door goed passende schoenen te dragen en uw huid goed te verzorgen. Ook kan de medisch pedicure hulpmiddelen maken om eelt te voorkomen, zoals een teenorthese.

Eelt en likdoorns Medisch Pedicurepraktijk Twente

Voetverzorgingstips bij eelt

• Kies voor naadloze sokken van natuurlijke, absorberende materialen zoals (merino)wol of bamboe en vermijd strakke kousen die knellen.
  • Gebruik nooit likdoornpleisters omdat ze de huid kunnen irriteren, de pijn kunnen verergeren en infecties kunnen veroorzaken. Ze lossen het probleem vaak ook niet op. Het is beter om naar een medisch pedicure te gaan voor een veilige en effectieve behandeling. Zeker bij mensen met risicovoeten en bij vaatlijden raden we likdoornpleisters af!