Ingegroeide teennagel

Teennagels zijn kwetsbaar en kunnen ingroeien in de huid van de nagelwal. Dit komt het meeste voor bij de grote teen, maar kan ook ontstaan bij de andere tenen. Dit kan zowel bij jongeren als volwassenen gebeuren.

Er zijn verschillende oorzaken voor het ontstaan van ingegroeide teennagels. Meestal ontstaat dit door het verkeerd knippen of scheuren van de nagels. Knip nagels altijd recht af. Knip geen hoekjes weg om ingroei te voorkomen. Peuter ook niet aan de nagels, want dat kan ingroei veroorzaken.
Daarnaast kunnen kromme en verdikte (schimmel)nagels extra druk en irritatie veroorzaken. Zeker in combinatie met te krappe schoenen ontstaat er te veel druk op de nagel waardoor de nagel in de huid kan gaan ingroeien. Zweetvoeten maken de huid zacht en kwetsbaar, waardoor een nagel makkelijk kan ingroeien.

Een ingegroeide nagel herkent u aan een rode, pijnlijke zwelling aan de rand van de nagel. Soms kan er een ontsteking met pus ontstaan. De pijn is vaak scherp en kloppend, vooral bij het dragen van dichte schoenen, en zelfs het aanraken kan erg pijnlijk zijn.

De medisch pedicure kan (in overleg met de huisarts of podotherapeut) het ingegroeide deel van de nagel verwijderen, waardoor vaak de ontsteking verdwijnt. Soms wordt een nagelbeugel (orthonyxie) geplaatst om de nagel recht te laten groeien en heringroei te voorkomen. Daarnaast kan een gaasje tussen de huid en de nagel worden geplaatst om de druk te verminderen (tamponage). Bij bolle of kromme nagels kan een nagelbeugel helpen om de druk te verlichten en de nagelvorm te verbeteren.

Nagelbeugel ingegroeide teennagel Medisch Pedicurepraktijk Twente

Voetverzorgingstips bij ingegroeide teennagels

• Laat ingegroeide nagels professioneel behandelen door een medisch pedicure aangesloten bij ProVoet.
  • Knip uw teennagels altijd recht af, eventueel een beetje in een U-vorm, maar nooit rond. Verwijder geen hoekjes. Als uw nagels snel breken of splijten, knip dan in kleine stukjes of gebruik een nagelvijl.
  • Neem geen voetenbadjes bij een ingegroeide nagel, ook niet met soda of Biotex. Dit maakt de huid te zacht, waardoor de nagel makkelijker ingroeit en kan breken of scheuren. Voetenbadjes maken de huid ook kwetsbaar voor wondjes en infecties. Als er een ontsteking is, spoel dan de nagel en wond goed af tijdens het douchen.
  • Controleer uw schoenen op naden, stiksels of versieringen bij de nagels, omdat deze extra druk kunnen geven. Zorg ervoor dat uw sokken of panty(kousjes) niet te klein zijn en geen druk op de nagels geven. U kunt panty(kousjes) ook binnenstebuiten dragen om de druk te verminderen.
  • Zorg ervoor dat uw schoenen genoeg ruimte hebben bij de tenen, zowel in breedte, lengte als hoogte. Te smalle schoenen drukken te veel op de nagels. Te lage schoenen verhogen de kans op ingroei door druk op de nagels van bovenaf.
  • Als het lastig is om uw nagels zelf te knippen, zoek dan hulp bij de medisch pedicure.