Likdoorns

Een likdoorn (ook wel clavus, eksteroog of eeltpit genoemd) is een kegelvormige eeltplek die naar binnen groeit. Likdoorns ontstaan door druk en wrijving, vaak door een verkeerde voetstand zoals afwijkende tegenstand, een doorgezakte voorvoet of reumavoet. Likdoorns kunnen ook ontstaan door knie-, heup- of rugproblemen die het looppatroon veranderen. Slecht passende schoenen kunnen likdoorns op de tenen veroorzaken.

Een likdoorn ziet eruit als een kleine, ronde, wit- of geelachtige verkleuring in de huid en veroorzaakt vaak scherpe, stekende pijn bij druk.

Likdoorns kunnen veilig en professioneel worden verwijderd door de medisch pedicure. De medisch pedicure weet hoe ze likdoorns op de juiste manier moet verwijderen. Dit helpt pijn en problemen zoals wondjes en infecties te voorkomen. Bovendien kan de medisch pedicure tips geven over hoe u in de toekomst likdoorns kunt verminderen of voorkomen. Bijvoorbeeld door goed passende schoenen te dragen. Ook kan de medisch pedicure hulpmiddelen maken om likdoorns te voorkomen, zoals een teenorthese.

Orthese Medisch Pedicurecentrum Twente

Voetverzorgingstips bij likdoorns

• Kies voor naadloze sokken van natuurlijke, absorberende materialen zoals (merino)wol of bamboe en vermijd strakke kousen die knellen.
  • Gebruik nooit likdoornpleisters omdat ze de huid kunnen irriteren, de pijn kunnen verergeren en infecties kunnen veroorzaken. Ze lossen het probleem vaak ook niet op. Het is beter om naar een medisch pedicure te gaan voor een veilige en effectieve behandeling. Zeker bij mensen met risicovoeten of vaatlijden raden we likdoornpleisters af!