Nagelbeugel

Een nagelbeugel is een klein remanietdraadje dat op de nagel wordt geplaatst om problemen zoals ingegroeide nagels te verhelpen. Het helpt de nagel recht te groeien en vermindert pijn. Een nagelbeugel wordt ter plekke op maat gemaakt door de medisch pedicure.

Een nagelbeugel werkt door een lichte trekkracht uit te oefenen op de zijkanten van de nagel. Hierdoor groeit de nagel recht en duwt hij niet meer in de huid. Dit helpt om de pijn te verminderen en bevordert een betere nagelgroei.

Nagelbeugels worden vaak gebruikt voor:

• Ingegroeide nagels waarbij de nagelranden in de huid groeien en pijn veroorzaken.
  • Nagelafwijkingen zoals een kromme of niet goed groeiende nagel.
  • Preventief om te voorkomen dat de nagel opnieuw in de huid groeit of andere problemen veroorzaakt.

Een nagelbeugel heeft verschillende voordelen. Het vermindert erg snel de pijn veroorzaakt door ingegroeide nagels. Het helpt de nagel beter en recht te groeien. Tot slot is het een veel minder ingrijpende oplossing dan een operatie.

Na het plaatsen van de beugel kan deze ongeveer 6 weken blijven zitten. Als het nodig is, kan de beugel daarna opnieuw worden geplaatst totdat het probleem is opgelost. De kosten voor een nagelbeugel worden mogelijk vergoed vanuit het aanvullende zorgverzekeringspakket.

Nagelbeugel ingegroeide teennagel Medisch Pedicurepraktijk Twente

Voetverzorgingstips bij ingegroeide teennagels

• Laat ingegroeide nagels professioneel behandelen door een medisch pedicure aangesloten bij ProVoet.
  • Knip uw teennagels altijd recht af, eventueel een beetje in een U-vorm, maar nooit rond. Verwijder geen hoekjes. Als uw nagels snel breken of splijten, knip dan in kleine stukjes of gebruik een nagelvijl.
  • Neem geen voetenbadjes bij een ingegroeide nagel, ook niet met soda of Biotex. Dit maakt de huid te zacht, waardoor de nagel makkelijker ingroeit en kan breken of scheuren. Voetenbadjes maken de huid ook kwetsbaar voor wondjes en infecties. Als er een ontsteking is, spoel dan de nagel en wond goed af tijdens het douchen.
  • Controleer uw schoenen op naden, stiksels of versieringen bij de nagels, omdat deze extra druk kunnen geven. Zorg ervoor dat uw sokken of panty(kousjes) niet te klein zijn en geen druk op de nagels geven. U kunt panty(kousjes) ook binnenstebuiten dragen om de druk te verminderen.
  • Zorg ervoor dat uw schoenen genoeg ruimte hebben bij de tenen, zowel in breedte, lengte als hoogte. Te smalle schoenen drukken te veel op de nagels. Te lage schoenen verhogen de kans op ingroei door druk op de nagels van bovenaf.
  • Als het lastig is om uw nagels zelf te knippen, zoek dan hulp bij de medisch pedicure.