Behandeling van risicovoeten

Mensen met diabetes mellitus, reuma, kanker, vaataandoeningen, neurologische aandoeningen of huidproblemen hebben vaak risicovoeten. Bij deze aandoeningen kunnen problemen ontstaan aan de huid en/of nagels van de voeten.

Zo kunnen mensen met diabetes mellitus, neuropathie ontwikkelen, waardoor ze minder gevoel in hun voeten hebben en wondjes niet opmerken. Ook kan de bloedtoevoer naar de voeten verminderd zijn, wat de genezing van wondjes bemoeilijkt. Standsveranderingen van de voeten of tenen kunnen druk, eelt, likdoorns en nagelproblemen veroorzaken.

Kanker en de behandelingen daarvoor kunnen ook huid- en nagelproblemen geven. Cytostatica of gerichte therapie kunnen bijvoorbeeld het hand-voetsyndroom veroorzaken, waarbij de handpalmen en voetzolen rood, pijnlijk en blaarvormend worden. Daarnaast kan de huid dun, droog, gebarsten of verkleurd raken. Ook kunnen nagels splijten, scheuren, dun worden, ribbels krijgen, ingroeien of een schimmelinfectie ontwikkelen. Soms kunnen nagels spontaan loslaten.

Risicovoet Medisch Pedicurepraktijk Twente

Risicoprofiel

Vaak worden mensen met risicovoeten ook gezien door de podotherapeut. De podotherapeut stelt het zogenoemde risicoprofiel vast. Aan de hand daarvan blijkt welke zorg bij de medisch pedicure vergoed wordt vanuit de basisverzekering. De behandeling van risiciovoeten hoort bij mijn taken als medisch pedicure, omdat ik hier speciaal voor opgeleid ben.

Huisbezoeken, vergoed vanuit de basisverzekering voor mensen met een risicoprofiel, zijn op dit moment alleen mogelijk voor cliënten die onder behandeling zijn van Podotherapie Reggestreek en Voetencentrum Wender. U kunt uw eigen podotherapiepraktijk vragen of zij een samenwerkingsovereenkomst wil aangaan met Medisch Pedicurepraktijk Twente.

Voetverzorgingstips bij risicovoeten

• Controleer dagelijks uw voeten op rode plekken, blaren, kloven of wondjes.
  • Als een wondje aan de voeten binnen zeven dagen niet geneest, neem dan contact op met uw huisarts of podotherapeut.
  • Controleer altijd op steentjes in uw schoenen voordat u ze aantrekt om wondjes te vermijden.
  • Kies voor naadloze sokken van natuurlijke, absorberende materialen zoals katoen of wol en vermijd strakke kousen die knellen.
  • Laat eelt, likdoorns, kloven en nagelproblemen behandelen door een medisch pedicure aangesloten bij ProVoet.