Wratten

Een wrat is een bloemkoolachtige bult op de huid. Een wrat wordt veroorzaakt door een virus uit de groep van humane papillomavirussen (HPV’s). Er zijn meer dan 100 soorten HPV. Sommige daarvan veroorzaken gewone wratten op handen en voeten. Een wrat op de voet wordt verrucae plantaris genoemd.

Wratten kunnen overal op de voet ontstaan en zijn onschadelijk, maar besmettelijk. Het kan drie tot zes maanden duren voordat een wrat zichtbaar wordt na besmetting. Het virus verspreidt zich door huidcontact, vooral als de wrat is gekrabd. Wratten kunnen moeilijk te onderscheiden zijn van likdoorns, maar wratten hebben vaak kleine zwarte stipjes. Door druk bij staan en lopen kan er eelt op de wrat ontstaan, wat pijnlijk is.

Het lichaam ruimt het virus meestal binnen twee jaar zelf op, maar het kan langer duren. Er zijn geen medicijnen om HPV te verwijderen en het is onduidelijk of het virus altijd volledig verdwijnt. Soms kan het virus weer actief worden, bijvoorbeeld als het immuunsysteem verzwakt.

Wratten verdwijnen vaak vanzelf, maar soms blijven ze hardnekkig. U kunt ze zelf behandelen met wratverwijderaar van de drogist of apotheek. Werkt dit niet, dan kan de huisarts de wrat met vloeibare stikstof behandelen, wat soms meerdere keren nodig is. Deze behandelingen garanderen helaas niet dat de wrat helemaal verdwijnt.

Als wratten erg pijnlijk zijn, kan de medisch pedicure de wratten drukvrij leggen met vilt. Als dit goed helpt tegen de pijn, kan zij u doorverwijzen naar een podotherapeut. De podotherapeut kan podotherapeutische zolen maken om de wratten blijvend drukvrij te houden. Daarnaast kan eelt op de wratten pijnlijk worden. Het is beter om zelf niet te snijden of te peuteren aan wratten. Laat dit liever veilig en professioneel door de medisch pedicure doen.

Medisch Pedicurepraktijk Twente Drukvrij leggen met vilt

Voetverzorgingstips bij wratten

• Knip, peuter of snijd nooit zelf aan wratten, eelt of likdoorns; de kans op wondjes of infectie is groot.
  • Draag schoenen of slippers in openbare ruimtes zoals gymzalen en zwembaden.
  • Gebruik nooit likdoornpleisters om wratten te verwijderen. Likdoornpleisters kunnen irriteren, de pijn kunnen verergeren en infecties kunnen veroorzaken. Ze lossen het probleem ook niet op. Het is beter om naar een medisch pedicure te gaan voor een veilige en effectieve behandeling. Zeker bij mensen met onderliggende aandoeningen als vaatlijden raden we het gebruik van likdoornpleisters altijd af!